Sunday, July 10, 2011

Siput Sedut Srup Srup...ada makan ka kawan????


HARI AHAD.......hujan mulai turun awal pagi membuatkan aku menarik-narik selimut...tiba-tiba...dum dum dum...bunyi yang agak kuat terjadi hasil dari sesuatu yang berada di sebalik pintu bilikku....aku merasakan seperti sesuatu yang agak besar akan muncul jika aku membuka pintu bilikku itu...oleh kerana sifat ingin tahu ku itu membuak-buak ingin buka pintu, aku beranikan diri menghampiri pintu dan...kreeeeeeeeeeeek.....haaa itu diaaaaa....raksasa gorgon suh aku p mandi...siap-siap nak p pasar pagi and bekpes skali...suspen betul..ngeh ngeh  ngeh.....


penah makan SIPUT SEDUT tak kawan2???? tgk yg belum masak mmg mak geli nork...tp bila dah masak...pehhhh...smpai jilat2 pinggan tuh....<----- xsenonoh betul....

Siput sedut atau juga dikenali sebagai belitung, siput mata merah merupakan sejenis kerang-kerangan siput air tawar. Nama sainsnya adalah Cerithidea obtusa. Pokok bakau minyak, kurap dan api api memainkan peranan penting untuk habitat siput sedut ini. Makhluk air "payau" ini memerlukan sumber alam untuk hidup. "

RESIPI anto gelam....(sempena nama timang2 housemate...jahat oke saya nieh)

sebesen siput sedut (besen kecik2 sudah)
1biji santan kelapa
1cm kunyit hidup
3ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 batang serai
10..20...30...cili padi...ikut suka nak pedas ka xmau ka...
garam secukup2nya..gula sedikit lebih...=)


tumbuk saje kunyit, bawang merah putih, cili padi smpai lumat...
sediakan periuk..masukkan santan..bukak api....masukkan bahan yg di tumbuk td..dan juga serai
gaul2..gaul2..kacau2..kacau2...10 minit...masukkan siput sedut....gode2 lagi..masuk gula & garam...tadaaaaa dah masakkkkkkkkkkkk....
jum makan...hahaha



TIPS SUPER SUNDAY....cara-cara menbersihkan dan menyiang siput sedut..


amek pisau kemudian pecahkan buntutnya...senang nanti nak sedut...hehe...kl oked...oked ketuk ngan lesung batu lagi cepat...tp kena hati2 la...kl xkena cara bole hancur siput tuh...GUD LUCK..




p/s oke...syg korang semua yang sudi singgah dan baca...mumumumuahhhhhhhhhhhhhhhhhhh...selamat ber weekend di hari ahad....peace...


9 0 kumtum orkid pandai menaip:

unwanted said...

Bagus la siap ada cara buat lagi.
lepas ni tak payah p umah oked la, buat sendiri je..he3
tapi rasanya dari buat sendiri macam nk beli kat kedai je la,...ha3

OKED chokelat said...

huahuahua...tapi air tgn tu lain taw..hehe...ni mesti kes malas ketuk buntut sipot tu kan2....oked pun larik dr upacara tuh...makan je...heeeeeeeeeee

Farah Shamsudin said...

sangat sedap tau siput sedut.. tapi akak tak boleh makan sangat.. nanti terus tersemput..:)

OKED chokelat said...

alo...sygnye xleh makan..hehe...ni dah lama xmakan..sejak duk umah sewa ni mbr umah suka beli siput sedut nie...xsilap...dah lebih 10 taun kot xmakan...

Isteri Encek Bard said...

Ya Allah sangat teringin makan ini.. dah lama sangat tak amkan

gadisBunga said...

saya dan siput sedut bukan bestfriend. jgn jamu saya kalau saya pegi rumah, nanti siput sedut tu akan buat muka saya nampak buruk. menyedut tapi isi tak kuar. hampeh~

:D

FarEast said...

terliur pula tengok siput sedut tu ... btol! sebelum masak mmg geli nak makan, tapi kalau dah masak pekena dgn nasi panas! sedap!!! :p

アヌム ちゃん said...

tak reti makan siput..haha

OKED chokelat said...

Gb : betul3..lau p umah mak mertua ade lauk nie jgn makan...hahaha...terserlah bburukan muka ketika myedut siput tersebut..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...